Kvalitet i plejen kræver faglighed
Af Peter Dits Christensen, Liberal Alliance
Da jeg startede som ufaglært på et plejehjem i Køge for 16 år siden, troede jeg, at jeg skulle bruge min tid på nærvær og omsorg. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at meget af tiden gik til skemaer og skærme.
Siden dengang er der blevet talt meget om borgernær velfærd – men der er ikke sket nok. For dem, der arbejder tættest på borgerne, får stadig mindre tid til det, de egentlig er her for: at hjælpe mennesker.
Derfor skal vi turde skære i bureaukratiet og i stedet give medarbejderne tillid og tiltro til deres faglighed. Og vi skal anerkende de ansatte, der hver dag står op for at skabe tryghed for ældre, syge og udsatte. Det er ikke et job, man vælger for pengenes skyld – det er et kald.
Jeg begyndte mit arbejdsliv her i Køge og ved, hvor presset hverdagen kan være for dem, der står midt i den. Samtidig ved jeg, at der findes et stærkt fagligt fællesskab i kommunen, hvor mange brænder for at skabe den nære omsorg, som borgerne mærker direkte i deres hverdag. Det kræver, at vi som politikere bakker dem op og skaber rammer, der giver mere tid til mennesker – og mindre til papirarbejde.
Som SOSU-assistent gennem mere end 15 år har jeg set, hvordan samarbejdet mellem region og kommune kan være forskellen på et trygt behandlingsforløb og et kaotisk. Når det fungerer, mærkes det helt ude hos borgeren. Når det ikke gør, rammer det hårdt.
Vi skal sikre hurtigere hjælp – især til børn og unge, der i dag venter alt for længe på udredning. Vi skal have flere hænder i sundhedsvæsenet og give erfarne SOSU’er voksenelevløn, når de læser videre til sygeplejerske. Og borgerne skal have friheden til at vælge hurtigere behandling, også hos private aktører.
Jeg kender virkeligheden, og jeg ved, at løsningerne findes dér, hvor mennesker mødes – ikke i excelarkene. Det er dén erfaring, jeg tager med mig ind i Region Østdanmark.

Kommentarer