Konference satte fokus på at øge turismen i Sydsjælland og på øerne

Bliver Sjælland og Øerne Danmarks nye ferieparadis? Hvordan skal området markedsføres? Kan der tiltrækkes investeringer og kvalificeret arbejdskraft?
Disse og mange flere spørgsmål forsøgte foredragsholdere, paneldeltagere og tilhørere at give svar på ved turismekonferencen “Gamechanger”, der onsdag blev afholdt på Gisselfeld Kloster.
Konferencen var arrangeret af Visit Sydsjælland & Møn og blandt de over 200 deltagere var områdets vigtige aktører fra eventsteder, hoteller, godser, spisesteder, kommuner, turistforeninger og organisationer.
Dagens første programpunkt var et spændende og inspirerende indlæg af den kendte livsstilsekspert Anne Glad, som de feste kender fra TV programmet “Kender Du Typen?” Anne Glad elsker at nørde med nye trends og forbrugerfakta, som hun i sit foredrag gav konkrete eksempler på. Denne gang med et blik på nutidens turisters krav og adfærd.
Herefter var der paneldebat mellem direktør i VisitDenmark Katja Moesgaard, folketingsmedlem Charlotte Bagge Hansen (M), kommerciel direktør i Camp Adventure og Skovtårnet Ida Roed Rasmussen samt førnævnte Anne Glad. Debatten blev modereret af destinationsdirektør hos Visit Sydsjælland & Møn, Martin HH Bender.
I debatten pegede Katja Moesgaard på de tyske turisters enorme betydning for Danmark.
– I Danmark har vi 35 millioner udenlandske overnatninger om året. Tyskerne står for de 21,2 millioner, hvilket svarer til 60%. Men det er den danske vestkyst, der står højest på tyskernes ferieprioritet, og efterlader blot er 240.000 tyske overnatninger om året i kommunerne Faxe, Stevns, Næstved og Vordingborg. Altså kun godt 1%!
Katja Moesgaard slog dog fast, at det ikke handler om at flytte tyske turister fra den jyske vestkyst til Sjælland, men nærmere at rette markedsføring mod en anden målgruppe i det store sydlige naboland.
Turistdirektøren blev bakket op af Charlotte Bagge Hansen, som ud over at sidde i folketinget, er indehaver af forskellige livsstilsbutikker i Stege.
– Der er noget, vi skal være bedre til. Blandt andet er vi nødt til at holde mere åbent, og det gælder ikke kun i højsæsonen. Vi skal også gøre os mere lækre for turisterne i vinterperioden, udtalte Charlotte Bagge.
Ida Roed Rasmussen fortalte, at man i Skovtårnet, ud over at arbejde med international markedsføring, også arbejder med at trække besøgende fra København til Næstved.
Det fik moderator Martin HH Bender til at stille spørgsmål om danskernes villighed til at holde ferie herhjemme, i en tid hvor alle taler om bæredygtighed.
Det havde livsstilseksperten Anne Glad et bud på, som fortalte, at forbrugerne ikke altid lægger handling bag det de siger.
– Hele 90 procent af os fortæller, at vi gerne vil være mere bæredygtige, men når det kommer til handling, er det kun er 20 procent, der gør noget konkret ved det, forklarede hun.
Anne Glad kunne tilføje, at hun selv har fået sig et sommerhus på Sydsjælland, hvor hun nyder sine weekender og fridage.
Kommentarer