Køge Kommune gør klar til mange flere ladestandere
Køge Kommune har vedtaget en ny strategi, som giver plads til mange nye ladestandere. Borgerne inviteres til at komme med input til, hvor ladestanderne skal opstilles.
Flere og flere får elbil, og Byrådet har med Køge Kommunes klimaplan besluttet at understøtte elbilismen ved at arbejde for, at der opsættes flere ladestandere. Samtidig er der kommet lovgivning, der stiller krav om, at der opsættes ladestandere ved nogle af kommunens bygninger. Derfor har Køge Kommune udarbejdet en ladestanderstrategi, som blev vedtaget den 7. april.
Strategien lægger op til en betydelig øgning af antallet af steder, hvor man kan lade sin bil. Den beskriver også, hvordan kommunen som bilflådeejer, bygningsejer, myndighed og samarbejdspartner vil understøtte, at der bliver opstillet ladestandere i kommunen.
Man skal kunne lade, når man har behov
Det er estimeret, at 93% af kommunens borgere vil kunne lade hjemme i egen indkørsel eller på en fælles parkeringsplads ved deres ejendom. Men for de resterende borgere vil det være nødvendigt at oplade på lade-tankstationer, eller ladestandere på for eksempel offentlige parkeringspladser, ved deres arbejde, ved indkøb eller ved kultur- og fritidstilbud.
– En af de største barrierer for, at man køber en elbil, er, at man måske ikke føler sig sikker på, at man kan lade. Med ladestanderstrategien er vi med til at understøtte, at særligt de, som ikke kan lade hjemme, kan lade, når de har behov, siger Niels Rolskov, formand for Klima- og Planudvalget.
Klimarådet vurderer, at en tredjedel af Danmarks bilpark bør være elbiler i 2030. Det svarer til cirka 9.000 elbiler i Køge Kommune med dagens antal biler. Der er allerede i dag et behov for flere ladere, og behovet vil stige i fremtiden, hvor flere og flere biler vil køre på el.
Køge Kommune har udpeget 39 placeringer
Nationale krav betyder, at Køge Kommune er forpligtet til at opstille ladestandere ved flere af sine kommunale bygninger med større parkeringspladser. Samtidig har kommunen identificeret et behov for flere offentlig tilgængelige ladestandere. Derfor har strategien udpeget 39 placeringer ved kommunens bygninger og offentlige parkeringspladser, hvor der enten skal eller kan opstilles ladestandere.
– Ladestanderstrategien giver os en retning for, hvordan vi vil omstille os til flere og flere elbiler. Vi har lagt vægt på, at vi får en bred geografisk spredning af ladestandere i hele kommunen, siger Lene Møller Nielsen, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget.
Baseret på erfaringer fra andre kommuner forventer Køge Kommune, at ladeoperatørerne vil finde det attraktivt at byde ind på placeringerne, hvor de kan opstille ladestandere.
Understøtter klimamål
Transportsektoren er den største kilde til udledning i Køge Kommune. Det er især personbilerne, der bidrager til udledningen. Derfor er omstillingen af personbiler til elbiler afgørende, hvis kommunen skal opfylde målene i sin klimaplan. En omstilling til 9.000 elbiler i Køge Kommune svarer til en reduktion på cirka 27.000 tons CO2 i 2030.
Køge Kommune vil også gerne have borgernes input til, hvor der skal være ladestandere. Derfor inviterer kommunen til borgermøde den 27. april. Tilmelding til borgermødet er nødvendig. Skriv en mail til detgroennehus@koege.dk med overskriften ”Ladestandere” senest den 25. april.
Har du lyst til at foreslå en placering, kan du også melde ind ved at skrive en mail til detgroennehus@koege.dk. Du kan melde ind med en placering frem til den 2. maj. Forslag bruges i det videre arbejde med udbud af ladestanderplaceringer.
Kommentarer