112

Forsøg på at fuppe borger i Tureby

Torsdag aften kl. 20.12 anmeldte pårørende til en 76-årig kvinde fra Tureby, at den 76-årige var blevet ringet op af en fremmed mand, der havde præsenteret som medarbejder i Nordea.

Årsagen til opkaldet var en mistænkelig overførsel af et beløb til et amerikansk firma, hvilket den fremmede mand kunne hjælpe den 76-årige med at få stoppet, hvis hun loggede på sin netbank og i øvrigt gav ham nogle personlige oplysninger.

I løbet af en ca. 1 time lang telefonsamtale fik den 76-årige efter den falske bankmands instruktioner klargjort nogle pengeoverførsler til et anvist kontonummer, så hun kunne sikre sine penge herved.

Da den 76-årige ikke var helt fortrolig med sin netbank, kunne overførslerne ikke umiddelbart blive fuldført, hvilket ophidsede den fremmede mand, som skældte den 76-årige ud. Hun afbrød herefter forbindelsen og kontaktede en pårørende, som assisterede med at kontakte den 76-åriges bank for at få annulleret en overførsel, som ikke var gennemført.

Politiet kunne umiddelbart konstatere, at den falske bankmand havde ringet fra et mobiltelefonnummer, som tilhørte et taletidskort. Det bekræftede mistanken om, at der var tale om en falsk bankmand, der forsøgte at bedrage den 76-årige med urigtige oplysninger om mistænkelige transaktioner på hendes bankkonto.

Sagen efterforskes nu som bedrageri i lighed med andre tilsvarende sager, hvor nogen forsøger at fuppe især ældre medborgere til enten at overføre penge til en anvist konto eller misbruge fortrolige oplysninger, som lokkes ud af et offer.

 

Kommentarer